Lisa J Larsson - Mat, bak och livets goda

I am your sister

Publicerad 2018-03-08 22:09:00 i Livet, Livet,

Internationella kvinnodagen är snart över. Såg en bloggerskas instastorie där kvinnor höll upp skyltar med olika påståenden. T e x så var några av påståendena "Jag ska inte behöva höra ordet "tjejigt" som något dåligt" och "Jag ska ha rätt till en säker förlossning" och en massa fler. Och när dessa var över så kom frågan "Är Sverige jämställt?". Och nej det är det ju faktiskt inte. Tycker att Vanja sätter ord på detta så bra i hennes inlägg här! Det är samma härliga, peppande tjej som la ut påståendena på hennes instagram här!
Citerar lite av Vanjas text.
"Ibland höjs röster om att man ”Inte känner igen sig” i jämställdhetsproblematiken. Att ”Det aldrig drabbat mig”, etc. Eller (den värsta grodan av alla), att ”Feminismen har gått för långt”. Ridå. Då har man dels missförstått vad feminism och kampen för jämställdhet går ut på (lika rättigheter och skyldigheter för både alla människor – oavsett könstillhörighet, simple as that), och dessutom stuckit huvudet så långt upp i sitt eget arsle att man helt glömt bort att det finns ANDRA kvinnor i världen. Kvinnor vars kön skärs sönder och stympas på daglig basis. Kvinnor som får fängelsestraff eller till och med dödsstraff för att de gjort abort. Kvinnor som är livegna, har noll juridiska rättigheter och enbart har existensrätt på grund av männen de är gifta med och därmed tillhör. Kvinnor som systematiskt våldtas och mördas som en del av krigsföring. Kvinnor som säljs inom sexindustrin. Flickbebisar som mördas, av ingen annan anledning än att de är mindre värda än pojkbebisar."
"Ja, fy fan. Vi har inte kommit särskilt långt ALLS, och att säga att ”feminismen gått för långt” eller att man ”inte känner igen sig i jämställdhetsproblematiken” är att VÄLJA att vara både blind, döv, fullkomligt egocentrerad och dessutom korkad. För det är inte så att vi som lever ”fritt” (för övrigt ett skämt, TACK #MeToo för revolutionen som uppmärksammade hur ”fria” vi kvinnor är i den här ”självständiga” delen av världen) fått vår relativa frihet gratis. Nepp. Den har vi tack vare att brudar i ÅRHUNDRADEN kämpat för att vi också ska få rösta. För att vi också ska få ärva. För att vi också ska få bestämma över våra kroppar." 
För dig som säger att feminismen har gått för långt så tycker jag att du ska läsa hennes text och tänka om! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min lilla bloggis! Mitt namn är Lisa Jungqvist Larsson. Bor i Skövde med min man och son. Mitt liv består av goda middagar, familjeliv och en och annan blombukett! Vi ska snart flytta från vårt fina hus för nya äventyr någon annanstans. Häng med vettja! Kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela