Lisa J Larsson - Mat, bak och livets goda

Wexthuset

Publicerad 2018-01-18 08:47:00 i Samarbete,

Sponsrat inlägg i samarbete med Wexthuset.
 
Är det bara jag som längtar till våren nu?? Nu har det fallit snö här i Skövde igen och det är ju i och för sig väldigt fint att titta på. Men är så frusen av mig. Behöver värme! TÄNK att få bygga ett växthus. Det är en dröm jag har. Vill någon gång ha ett sådant växthus man både kan odla i och kunna sitta i och kanske äta middag i. Ni vet med ljusslingor och dylikt. Som på bilderna ovan och nedan (klicka på länkarna under för att se källa!) Dessa är ju så härliga utrymmen att inspireras nåt kopiöst av. I samarbete med Wexthuset kan jag hjälpa till att ge lite konkreta råd om vad man ska tänka på när man letar växthus! Himlans lärorikt. Min dröm är nog att kunna hänga i mitt växthus året om. Men vad krävs då egentligen för att det ska gå?
 
Först och främst är ju inte ett växthus bara för en trädgårdstokig! Nej nej det finns växthus även för livsnjutaren!
  • För just trädgårdsentusiasten ger det oanade odlingsmöjligheter där säsongen förlängs och med lite hjälpmedel så som jordvärmekabel kan man till och med odla på vintern.
  • För livsnjutaren ger ett växthus många möjligheter. Att sitta ute och avnjuta morgonkaffet redan i februari eller mars och dra ut på sommaren med ljumma kvällar utan mygg långt in i september blir genast möljigt med ett växthus. Jag menar hur nice??
  • Man måste ju inte ha ett gigantiskt växthus som ska husa både det ena eller det andra heller utan även ett mindre växhus kan ge valuta för pengarna! Det finns många smarta lösningar med hyllor, upphängning och fällbara bord som även gör det lilla växthuset ’stort’ vad gäller odlingsyta.
  • Placering av ditt växthus är a och o! Ett växthus som placeras direkt i söder blir väldigt varmt och kräver mycket ventilation och skuggning, men i norr kan det bli allt för skuggigt. 
  • Vill man t ex ha ett växthus för att kunna övervintra växter så behövs det säkerhetsglas, isolerad grund och värmefläkt. I dem allra flesta delar av Sverige fungerar detta bra till upp till 10 minus. Inte dåligt! 
Finns även sååå mycket smarta lösningar av bevattning. Ett exempel är solcellsdriven bevattning, irrigatia, som inte kräver anslutning till ett vattenutkast och som vattnar så mycket som behövs beroende av hur mycket solen skiner. 
 
 
Vad lite jag kunde om detta innan?? Nu känns inte ett växthus allt för långt borta!
 
Sponsrat inlägg i samarbete med Wexthuset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min lilla bloggis! Mitt namn är Lisa Jungqvist Larsson. Bor i Skövde med min man och son. Mitt liv består av goda middagar, familjeliv och en och annan blombukett! Vi ska snart flytta från vårt fina hus för nya äventyr någon annanstans. Häng med vettja! Kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela