Lisa J Larsson - Mat, bak och livets goda

Bättre ugnsstekt potatis

Publicerad 2016-04-02 13:13:00 i Mat är gött,

Här har vi ett riktigt härligt recept på en roligare variant av ugnsstekt potatis.
 
Jag använde:
1 kg små King Edward-potatisar
1 knippe sparris
1 paket Parmaskinka
1 röd chili
4 vitlöksklyftor
6 msk olivolja
Salt
Peppar
 
Sätt ugnen på 200 grader. Låt skalet vara kvar på potatisen. Börja sedan med att förkoka potatisen 4-5 minuter. Häll av och låt svalna lite. Sprid ut 2 msk olivolja i en långpanna. Linda sedan potatisen med parmaskinkan (en skiva räcker till cirka 3 potatisar). Lägg på den oljiga plåten. Bryt sparrisen och skär i ganska stora bitar och sprid ut längs med potatisarna. Sätt in mitt i ugnen i 25 minuter. Hacka under tiden chilin och vitlöken. När det är 5 minuter kvar för potatisen häller du i olivoljan i en kastrull på medelhög värme. När den blivit varm häller du i vitlöken samt chilin och låter fräsas utan att ta färg. PLING potatisen är klar. Ta ut plåten och häll över oljeblandningen. Salta och peppra! MUMS! Snabbt OCH enkelt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min lilla bloggis! Mitt namn är Lisa Jungqvist Larsson. Bor i Skövde med min man och son. Mitt liv består av goda middagar, familjeliv och en och annan blombukett! Vi ska snart flytta från vårt fina hus för nya äventyr någon annanstans. Häng med vettja! Kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela