Lisa J Larsson - Mat, bak och livets goda

Ostfyllda köttbullar med grönkålssallad

Publicerad 2018-01-23 19:15:35 i Mat är gött, Veckans matsedel,

Detta gjorde jag till middag igår och det kanske inte ser så mycket ut till världen men det var väldigt gott. Min man är kräsen och till och med han tyckte om det;) Superfräscht verkligen! Lite lagom hetta dessutom som inte gjorde rätten tråkig. Grundreceptet är från Coop men jag bytte ut vissa grejer och använde det jag hade hemma. 
 
Till 4 portioner behöver du:
2-4 portioner valfritt vete, couscous, bulgur etc. Vi hade bulgur
1 röd paprika
1 rödlök
150 g svartkål eller grönkål
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, riven
1 tsk salt
1/2 tsk cayennepeppar
ev 1/2 citron, pressad saft
 
Köttbullarna:
500 g nötfärs
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, riven
2 dl hackad persilja
2 dl riven lagrad ost
1 tsk chiliflakes
smör till stekning
 
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.Tillaga det valfria riset. 
  2. Skär paprikan i bitar, löken i skivor och riv grönkålen i bitar.Vänd runt grönsakerna med olivolja, vitlök, salt och cayenne på en plåt. Rosta mitt i ugnen i 20 minuter. Akta så inte kålen blir bränd.
  3. Blanda färsen med resten av ingredienserna och forma till stora köttbullar med blöta händer. Stek igenom dem i smör på medelvärme. 
  4. Vänd ihop det valfria riset med grönsakerna från ugnen och pressa över ec citronsaft. Servera med köttbullarna.
Inte alls svårt verkligen! Detta receptet ska göras igen. Frös in några köttbullar som blev över också så är det bara att ta till matlåda nån dag:)
 
- Är recept något ni vill se mer av här på bloggen får ni gärna trycka på hjärtat<3 Eller kommentera att recept är trååååkigare än tråkigast -
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till min lilla bloggis! Mitt namn är Lisa Jungqvist Larsson. Bor i Skövde med min man och son. Mitt liv består av goda middagar, familjeliv och en och annan blombukett! Vi ska snart flytta från vårt fina hus för nya äventyr någon annanstans. Häng med vettja! Kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela